Europa gaat de import van Russische olie boycotten, maar er wordt door EU landen samen tekort nagedacht over consequenties voor transportbedrijven en uiteindelijk de consumenten. Elk land gaat nu zelf op zoek naar oplossingen. Wij doen in Nederland tekort, niets doen is geen optie! Er bestaat voor ons als internationale transportbedrijven NU eenvoudig geen economische alternatief voor Diesel Trucks. Elk EU-land moet nu snel nadenken over een beleid op dit gebied, de oplossing komt niet direct uit Brussel.
De oplossing bestaat uit verschillende stappen die wij als belanghebbenden moeten nemen om een totale chaos te voorkomen. We zouden olie moeten kopen in andere landen dan Rusland of Russische olie moeten importeren via een derde landen inkoop. Als we olie in USA gaan kopen, dienen de raffinaderijen hun proces aan te passen, dat gebeurt nu nog niet. De raffinaderijen in Europa zouden moeten omschalen naar verwerking van olie uit andere landen, dat proces kost 6 maanden. Overheid kan zorgen voor verdere terugdringing van het gebruik van diesel door particulier verbruik te verminderen. Zij hebben wel alternatieven voor het rijden op bv. benzine / hybride of elektriciteit. Wij als transpoortsector hebben veel minder alternatieven voor diesel. Transportbedrijven moeten zelfstandig op zoek naar betere oplossingen om het gebruik van diesel te verminderen.
Wat doen wij zelf ? Wij zijn als de Waard Transport “duurzaam op alle fronten”, wij hebben dit proces al jaren terug ingezet door de inkoop van zuinigere vrachtwagens, meer gebruik te maken van intermodaal RAIL2ROAD transport, digitale en efficiënte planning van onze ladingen (zo min mogelijk leegrijden), betere communicatie met klanten, chauffeurs en onze transportpartners. Door Training van chauffeurs die zuiniger en veiliger rijden en door verdere toepassing van hybride aandrijvingen van ons materieel.
De oorlog in Oekraïne zet alles op zijn kop, een structureel tekort aan diesel die dreigt in december gaat vele negatieve effecten opleveren die we nu al in kaart kunnen brengen. De overheid mag niet stilzitten en alleen inzetten op duurzaamheid. Met de huidige stand van de techniek is het tijdelijk nodig dat we voldoen aan de huidige vraag naar diesel in onze sector, niet afwachten maar actie, wij hebben nog steeds diesel nodig!! Een sterk verhoogde dieselprijs is maatschappelijk zeer nadelig voor iedereen, ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL. Schaarste aan goederen gaat ons een crisisgevoel opleveren, juist dat moet de regering in samenwerking met TLN en haar leden, samen met de leveranciers van diesel voorkomen, dat zou van VISIE getuigen en veel ellende voorkomen voor iedereen in Nederland en Europa.
Wij hebben als transportsector een visie om deze dieselcrisis te voorkomen maar we kunnen dit niet alleen.